- Details
Tulevana kesänä TTPS järjestää kaksi kilpailua, joissa on omat lähdöt myös Hai -veneille. Nyt siis on mahdollista purjehtia pitkästä aikaa Hai -skabaa Turuus. Kilpailu järjestetään, jos määräaikaan mennessä on ilmoittautunut vähintään 3 venettä.
Kutsut linkkien takaa:
- Details
Tarkista oman veneesi tiedot venerekisteristä (löytyy välilehden Veneet alta). Jos huomaat virheitä / puutteita lähetä sähköpostia osoitteeseen jaakko.tuominen (at) metso.com, niin korjataan tilanne. Myös valokuvat, kopio mittakirjasta ym. historiatieto ovat tervetulleita. Kiitokset etukäteen!
- Details
Kuva @Sailpix.fi
Rakennusvuosi: 1949 Valmistaja: E. Kiiski, Heinlahti Alkuperäinen nimi: Peikko Sijainti: Naantali, NPS Omistaja: Pauli Poutanen Ed.omistajat: Olli Pöyry, SPS 1949-55 K. Puolakka, SPS 1956-59 Mats Löfberg SSJ 1960-79 (Puck) Timo Nybacka GSF 1979-86 (Alli) Tor-Erik Tuomisalo GSF1987-2013 (Coccinella) Bobi Casen, GSF 2013 - 2022 (Huismann) Jari Mäkineste, ASS 2022-2024 (Rena)
|
SM-kilpailut: 1980 Kokkola, sijoitus 18 1985 Kokkola, sijoitus 20 2015 Pietarsaari, sijoitus 6 2016 Turku, sijoitus 9 2017 Kokkola, sijoitus 9 2018 Naantali, sijoitus 9 2022 Kokkola, sijoitus 6 |
- Details
Rakennusvuosi: 1947 Valmistaja: Jakobstads Båtvarv Alkuperäinen nimi: Gun Britt Sijainti: ei tietoa Omistaja: Ed.omistajat: W. Nars, SSJ 1947-56 (Gun-Britt) Erkki Wuori, GSF 1957-62 Erkki Flander, SSJ 1963-68 Mäntylä, Leinonen & co., OTPS 1969-73 Mäntylä & Rundelin, OTPS 1974-xx M. Perälä, OTPS 1983 Risto Törölä, VM 1984-85 Andreas Walterman, ESF 1986-2000 Hannu Marttala, VM 2001-2003 |
SM-kilpailut: 1981 Oulu, sijoitus 12
|
- Details
SM-kilpailujen yhteydessä 2002 ja 2021 oli järjestetty punnitus vesillelaskun yhteydessä. Tässä tuloksia:
PUNNITUT VENEET OULU 2002 |
||
Paino | Nimi | Numero |
1920kg | Regina | FIN-282 |
1950kg | CanCan | FIN-223 |
1965kg | Hairi | FIN-130 |
1975kg | Jenne | FIN-182 |
1995kg | Nanna | FIN-251 |
1995kg | Heleena | FIN-267 |
2000kg | Hai-Vei | FIN-275 |
2030kg | Suhina | FIN-212 |
2030kg | Hermann's | FIN-238 |
2060kg | Cinderella | FIN-245 |
2140kg | Wanda | FIN-41 |
2140kg | Siv | FIN-129 |
2140kg | Vinha | FIN-250 |
PUNNITUT VENEET OULU 2021 |
||
Paino | Nimi | Numero |
1922kg | Fiia | FIN-281 |
1888kg | Heineken (maston kanssa, ei purjeita, ei ankkuria) | FIN-238 |
1944kg | Siv | FIN-129 |
2084kg | Hui-Hai (maston kanssa) | FIN-104 |
1958kg | Hairi (maston kanssa) | FIN-130 |
1952kg | Allelements (maston kanssa) | FIN-251 |
1988kg | Regina (maston kanssa) | FIN-282 |
1942kg | Vanessa | FIN-283 |
1918kg | Aquarell (maston kanssa) | FIN-291 |
1968kg | Anita (maston kanssa) | FIN-261 |
- Details
Janne Miettinen
Hai-veneen yksi hankalimpia säätöjä on puomin alasvedin eli ns. puomin katkaisija. Se on aukaistava silloin kun sitä eniten tarvittaisiin ja vaatii eniten huomiota silloin kun sille olisi vähiten aikaa.
Kikkatalja
Kikkatalja on köydestä/vaijerista ja pylpyröistä rakennettu säädettävä talja, joka estää puomia nousemasta, kun isopurjeessa on paljon vetoa tai ison skuutti on löysättynä, varsinkin jiipattaessa. Se kiinnitetään puomiin vähän matkan päähän puominivelestä ja mastoon juuri mastokengän yläpuolelle. Ihannetapauksessa kikkatalja on noin 45 asteen kulmassa puomiin ja mastoon.
Kikkataljan säätö
Kikkataljalla säädetään purjeen kiertymää eli twistiä ja erityisesti rajoitetaan sitä avotuulilla. Kiristettäessä puomitalja vaikuttaa myös maston alaosan taipumaan ja purjeen takaliesman kireyteen. Avotuulilla purjeen kiertymä vähenee ja koko purjepinta on tehokkaassa käytössä. Jos purjeessa on voimakas kiertymä , on vain osa purjeesta oikessa kulmassa tuuleen nähden. Kun alaosa on oikeassa kulmassa, on yläosa aivan liian löysä. Jos taas yläosa on oikeassa kulmassa, täytyy alaosan olla aivan liian tiukka
Yllä olevassa kuvassa ainoastaan keskimmäisessä (FIN-220 Top-Cat) veneessä on puomin alasvetäjä kunnolla kiristettynä. Muilla veneillä ei kyseistä säätöä ole todennäköisesti käytetty lainkaaan ja ainoastaaan hyvin pieni osa purjeen tehosta on käytössä.
Hai ja kikkatalja
Haissa kikkataljan rakentaminen on hankalaa ahtaiden tilojen takia. Puomi on niin lähellä kajuutan kattoa että riittävän voiman saaminen on vaikeaa. Kajuutan etuosan muoto määrää hyvin pitkälle kuinka paljon voimaa kikkataljaan saa. Rakensimme keväällä 2002 Siviin (FIN-129) kikkataljan. Ensin mittasimme alimman mahdollisen kohdan mastolta mistä köyden saa tuotua istumalaatikkoon ja sen jälkeen loppu olikin matematiikkaa. Kaavat näyttivät joltain tältä:
Kaiken laskemisen jälkeen lopputulos oli että alaspäin vetävä voima on suurimmillaan, kun kiinnityskohta on puomilla noin 80cm mastosta (Siis Sivin tapauksessa). Päätimme jakaa puomiin kohdistuvaa rasitusta tekemällä puomiin kaksi läpireikää noin 15cm välein. Läpireikien tulisi olla tarpeeksi isot että vesi ei jää reikään makaamaan. Plokien kiinnittämiseen näihin reikiin käytimme kevlar köyttä puomia säästääksemme. Lisäksi satsasimme hieman kalliimpiin hiilikuituisiin plokeihin keveyden ja kestävyyden vuoksi.
Kikkataljan kiinnitystä maston juureen miettimme pitkään - tehdäkkö läpireiät vai jonkinlainen köysikiinnitys. Päädyimme kahteen läpireikään löydettyämme sitä varten tukevan helan veneilijän tavaratalosta Biltemasta. Läpireikien kummallekin puolelle laitoimme "prikaksi" ison haponkestävän levyn poistamaan mastoon kohdistuvan väännön. Levyn ja maston väliin laitoimme lisäksi sikaflexiä. Mastohelaan kiinnitimme tuplaplokin köysilähdöllä. Näin ollen saimme välityssuhteeksi 4:1 mikä ei ole vielä tarpeeksi kovassa tuulessa tämän kokoluokan veneessä.
Voiman puutteen vuosi (sekä oman että säädön) päätimme rakentaa vielä kajuutan katolle yhden välityksen suhteella 2:1 mikä tekee kokonaisvoimaksi 8:1. Tämä tuntuu riittävän kovassakin tuulessa. Kikkataljaa pystyy kiristäään vähän hintelämpikin kaveri tarpeen vaatiessa.
Yhden kesän perusteella kokemukset kikkataljasta ovat pelkästään positiivisia. Käyttö on helppoa ja hyödyn huomaa. Vastatuuliosuudella kiristimme kikkataljasta löysät pois ja sen jälkeen siihen ei tarvinut koskea koko kisan aikana. Avotuuliosuuksilla vauhti ei ainakaan huonontunut ja jiipeissä jää kipparille/puosulle aikaa tehdä käännös huolella, kun ei tarvitse siinä sivussa repiä puomin alasvetäjää auki ja kiinni. Mitä kovempi tuuli sitä suurempi hyöty kikkataljasta on.
- Details
Jos haluat julkaista tarinoita, veneenkunnostusjuttuja, purjeiden tai veneen trimmausohjeita, tai mitä vaan haiveneilyyn liittyviä juttuja, niin lähetä sähköpostia webmasterille haipurjehtijat.webmaster (at) gmail.com.
Hailehti 2023 luettavissa tästä:
Hailehti 2017 luettavissa tästä:
Hailehti 2016 luettavissa tästä:
Hailehti 2014 luettavissa tästä:
Hailehti 2013 luettavissa tästä:
Hailehti 2012 luettavissa tästä:
Tulosta tästä seinällesi hieno haikalenteri by Johan Forss:
- Details
Haipurjehtijat - Hajseglare r.y. Vuosikokukset
2024
Vuosikokous pöytäkirja
Vuosikokous Kutsu
Ylimääräinen yleiskokous Kutsu
Liitteet: Ehdotus yhdistyksen säännöiksi, Ehdotus Hai-luokan SM-liitteeksi, Ehdotus Luokkasäännöksi
2023
Vuosikokous pöytäkirja
Vuosikokous Kutsu
Ylimääräinen yleiskokous Kutsu
Ylimääräinen yleiskokous pöytäkirja
2022
Vuosikokous Kutsu
2021
Ylimääräinen yleiskokous Kutsu
Ylimääräinen yleiskokous Pöytäkirja
Vuosikokous Kutsu
Vuosikokous Pöytäkirja
2020
Ylimääräinen yleiskokous Kutsu
Ylimääräinen yleiskokous Pöytäkirja
Vuosikokous Kutsu
Vuosikokous Pöytäkirja
2019
Vuosikokous Pöytäkirja
2018
Ylimääräinen yleiskokous 1 Kutsu + Liite
Ylimääräinen yleiskokous 1 Pöytäkirja
2017
2016
Ylimääräinen yleiskokous 1 Kutsu
Ylimääräinen yleiskokous 1 Pöytäkirja + Liite
Ylimääräinen yleiskokous 2 Kutsu
Ylimääräinen yleiskokous 2 Pöytäkirja
Vuosikokous Kutsu
Vuosikokus Pöytäkirja
2015
2014
2013
2012
2011